„Eurocup nie je zisková súťaž, chceme byť súčasťou prestíže,“ poodkrýva manažér Čajok zákulisie súťaže
Je pre Piešťanské Čajky Eurocup finančne ziskovou záležitosťou? Prečo vlastne klub hrá takúto súťaž a ako vníma úspechy a záujem fanúšikov? Nielen tieto témy odkryl v rozhovore zo zákulisia fungovania klubu v druhej najprestížnejšej súťaži v Európe športový manažér Tomáš Horký.
– Kedy a ako sa vlastne klub dozvedel, že si prvýkrát vo svojej histórii zahrá v play off Eurocupu?
„Dozvedeli sme sa to už v podstate v Istanbule, večer po zápase s Galatasarayom. Sledovali sme priebehy ďalších stretnutí a vývoj v iných skupinách potvrdzoval naše prepočty, ktoré sme si robili a bolo jasné, že postup by nám už uniknúť nemal. Neskoro večer následne FIBA vydala na stránke súťaže správu, v ktorej to potvrdila. O deň neskôr prišla definitíva, keď sme sa dozvedeli, proti komu hráme v play off.“
– Čo to znamená pre vás všetkých v klube, že sa po toľkých rokoch podarilo prebojovať ďalej zo skupiny?
„Je to niečo, čo sme si vytýčili pred začiatkom sezóny ako jeden z cieľov. Veľmi sa z toho tešíme, je to veľký úspech. Je to naša 5. účasť v Eurocupe, dvakrát sa nám nepodarilo postúpiť z kvalifikácie a dvakrát sme v skupinovej fáze uhrali 2 výhry a 4 prehry. Postup je historickým výsledkom pre náš klub. Veľmi si to vážime. Dovolím si tvrdiť, že až čas docení to, čo sa nám podarilo.“
– Poďme k samotnému účinkovaniu v súťaži. Skúsme to priblížiť ľuďom, dá sa z účasti v Eurocupe finančne profitovať?
„Na rovinu treba povedať, že žiaľ, finančne profitovať sa z toho nedá. Je to skôr naopak, ide o finančne nákladnú záležitosť. Mnoho ľudí si myslí, respektíve má to tendenciu porovnávať s futbalovou Ligou majstrov, kde sa za postup a dosiahnuté výsledky získavajú nemalé finančné prostriedky. V ženskom basketbale to takto nefunguje, to treba povedať priamo. Jediná vec, na ktorej môžeme finančne určitým spôsobom profitovať, je vstupné na zápasoch a prípadne predaný reklamný priestor. Žiaľ, od vedenia súťaže nedostávame nič, takisto ani od televízií, ktoré vysielajú priame prenosy. To nehovorím ešte o nákladoch, ktoré súvisia s účinkovaním v Eurocupe.“
– Prečo sa teda kluby vlastne prihlasujú do súťaže, z ktorej nedostávajú tzv. prize money?
„V prvom rade, podobne ako my, ide o určitú prestíž. Euroliga je o elitných európskych tímoch, Eurocup je druhá najprestížnejšia súťaž v Európe. Stále to má veľký cveng a ohlas predstavovať sa na takomto fóre, ktorého súčasťou sú veľmi kvalitné družstvá a hráčky. V niektorých krajinách majú možno kluby za účasť v európskych súťažiach podporu od štátu, výnosy zo stávkových kancelárií, financie z predaja televíznych práv atď. U nás to tak žiaľ nie je, ale aj tak je pre nás dôležité byť členom prestížnej spoločnosti v rámci Európy.“
– Aké sú vlastne ciele a ambície Piešťanských Čajok pri medzinárodných súťažiach, či už Eurocup alebo v minulosti Stredoeurópska liga (CEWL) alebo Európska ženská basketbalová liga (EWBL)?
„Slovenská liga nemá až takú kvalitu, ako by sme si niektorí predstavovali alebo chceli. Vždy tak hľadáme možnosť medzinárodnej konfrontácie, v minulosti to bola CEWL a potom EWBL, ktorá je o level nižšie ako Eurocup. Ten je pre nás veľmi cennou a dôležitou konfrontáciou. Len v týchto náročných zápasoch, ktoré táto súťaž prináša, môže náš klub po športovej, manažérskej a organizačnej stránke rásť. Sú to neoceniteľné skúsenosti a stále sa aj my učíme.”
– Je to aj určitá forma motivácie alebo prilákania slovenských hráčok do klubu?
„Samozrejme, je to tak z pohľadu prilákania, respektíve udržania slovenských hráčok. Žiaľ, iba na domácu ligu kvalitnejšie domáce basketbalistky neudržíme. Musíme im ponúkať nadstavbu, čo si myslím, že Eurocup spĺňa. Veľa Sloveniek odchádza do zahraničia, kde hrajú takéto európske súťaže. Snažíme sa im v našich podmienkach niečo podobné vytvoriť, aby o niečo dlhšie vydržali doma. Snažíme sa im teda ponúkať to, čo by mohli nájsť aj v zahraničí. Taktiež je to dôležité pre naše mladé hráčky, ktoré práve takáto konfrontácia môže posúvať.“
– O čo všetko sa musí manažér a ľudia naokolo starať, keď ich čaká domáci zápas v Eurocupe?
„V Eurocupe funguje princíp reciprocity, keď prichádza k nám tím, tak my sa staráme o neho a potom vonku je to naopak. Zabezpečujeme ubytovanie, stravu na základe ich špecifických požiadaviek, transport z letiska, lokálny transport, tréningové zabezpečenie. To isté platí aj o rozhodcoch, ktorým navyše hradíme ich odmeny, kupujeme im letenky… Organizačné záležitosti okolo súťaže vychádzajú z prísneho FIBA manuálu, a všetko následne kontroluje komisár. V prípade nesplnenia niektorých z povinností hrozia prísne pokuty. Je tak vyžadovaná oveľa väčšia koncentrácia na každú činnosť.“
– Aké sú pravidlá pri vonkajších zápasoch, dbá sa na úroveň ubytovania/stravovania a podobne?
„Štandardom sú štyri a viac hviezdičkové hotely. V každej krajine to je inak so systémom hviezdičiek. Môže sa stať, že niekde by 4-hviezdičkový hotel nespĺňal to, čo u nás 3-hviezdičkový. Tak to žiaľ je s kategorizáciou. U stravovania je zvykom, že každý tím posiela jedálniček, na ktorý je zvyknutý. Samozrejmosťou sú špecifické požiadavky, napríklad aj u nás sú niektoré dievčatá s diétami alebo intoleranciami. V 95% prípadoch to býva v poriadku, občas sa stanú nezrovnalosti a na mieste ich riešime. Veľkou skúškou bol nedávno Galatasaray, jedálny lístok a ďalšie požiadavky mali 5 strán. Bolo tam napríklad, ako má byť mäso tepelne upravené, koľko minút pred príchodom na raňajky majú byť džúsy vyšťavené a podobne. Toto všetko svedčí o profesionalite klubov.“
– Potešila vás návštevnosť na zápasy s Górzowom a Galatasarayom? Je to o tom, že piešťanské publikum si nájde cestu do haly na kvalitného súpera alebo medzinárodnú súťaž?
„Veľmi sa z toho tešíme. Nič lepšie sa sem nedá v podstate priniesť z pohľadu kvality. Galatasaray bol pre Piešťany basketbalovým sviatkom, klub má športové meno v celom svete. Som nesmierne rád, že Piešťany takýto zážitok mohli zažiť. Myslím si, že sme to organizačne zvládli, aj keď prišlo 60 fanúšikov súpera. Hala praskala vo švíkoch, perfektná atmosféra, okorenená našim víťazstvom, ktoré sa zapíše do histórie. Pre takéto stretnutia to robíme a verím, že si to užívajú aj ľudia. Trochu sme mali pred sezónou dilemu ohľadne vstupného, keďže sme ho o niečo zdvihli, ale keď prišiel takýto súper, tak sme si potvrdili, že fanúšikovia sú ochotní za kvalitu zaplatiť aj o pár eur naviac.“
– 4. januára vás čaká doma prvý play off zápas. Urobil vám žreb radosť? Do Piešťan príde v podstate lokálne blízky súper, maďarský Pécs.
„Nepovedal by som, že nám úplne urobil radosť (úsmev). Pécs je veľmi silným súperom, ale v tejto fáze súťaže už niet slabého tímu. Sú už len silní a silnejší. Povedal by som, že Pécs je jeden z prijateľnejších súperov, ktoré nám hrozili. Chceli sme sa vyhnúť družstvám z Francúzska, nám nevyhovuje ich fyzický štýl basketbalu. Pécs poznáme, už sme sa s ním v tejto súťaži raz konfrontovali a približne vieme, čo nás čaká. Z pohľadu logistiky je to prijateľný súper, nemusíme riešiť letenky, pretože za 5 hodín sme tam mikrobusmi. Verím, že tento dvojzápas môžeme zvládnuť. Postup do ďalšieho kola by bol ďalším splnením sna.”
– Je aktuálne účinkovanie v Eurocupe aj motiváciou do budúcich ročníkov? Hráte o koeficient, vidíte v tom zmysel aj napriek tomu, že ide o dodatočné náklady na sezónu?
„Samozrejme. Každý zápas v Eurocupe nám ukázal a nastavil zrkadlo, že cesta, ktorou sme sa vybrali, vyzerá byť správna. Už sa na tejto scéne môžeme považovať za konkurencieschopné družstvo. Je to motivácia a hnací motor do budúcna, aby sme robili našu robotu najlepšie, ako vieme. Chceme sa čo najlepšie presadiť, robiť reklamu slovenskému basketbalu, Piešťanom ako mestu. S postupom sa síce zdvihli niektoré náklady, ale nejde podľa mňa o vyhodené peniaze, má to význam.“
Autor: MD / piestanskecajky.sk, Foto: Lukáš Droppan